10 October 2008

Penantian Itu Memang Menyeksakan!!

Setelah 3 bulan(lebih kurang, aku rasa 2 bulan lebih) bertungkus lumus menyiapkan Projek Bersepadu "PowerTrain System", akhirnya tibalah masa untuk proses pembentangan. Proses akhir dalam setiap projek yang diberikan kepada kami, juga merupakan tahap yang digeruni oleh para pelajar. Mengapa? Kerana perlu menghadapi soalan-soalan maut dan kritikan membunuh daripada para pensyarah yang hebat-hebat.

Wajah-wajah 'tenang' menunggu saat di'bunuh'.


Mengapa dinamakan Projek Bersepadu? Untuk menyiapkan projek ini, terdapat analisis yang perlu dijalankan merangkumi 3 subjek utama iaitu Sistem Dinamik, Termodinamik Kejuruteraan & Rekabentuk Komponen Mesin. Pengajaran & pembelajaran dalam 3 subjek tersebut hanya memberikan pengenalan awal tentang analisis keseluruhan projek dan selebihnya perlulah dicari sendiri.

Setiap kumpulan mempunyai 5 ahli. Aku telah ditugaskan membuat analisis untuk Termodinamik bersendirian. Mungkin kerana bahagian ini mudah(diorang cakap). 2 minggu awal, aku 'blur'. Tak tahu hendak mula dari mana, apa yang perlu dianalisis, apa yang sepatutnya ada dalam laporan projek. Masuk minggu ke-3, aku jumpa dengan Dr Taib(pensyarah Termodinamik). Terima kasih atas penerangan beliau, aku dah dapat idea untuk analisis Termodinamik.

Buku yang aku gunakan untuk analisis termodinamik


Penemuan yang aku dapati daripada First Law Analysis amat memeranjatkan!! Rupa-rupanya hanya 30% sahaja tenaga yang dijana daripada pembakaran bahan api dalam enjin yang disalurkan kepada kereta. Dan selebihnya hilang kepada persekitaran, geseran komponen (piston & silinder) & beban penyejukan (cooland load). Bayangkan apa yang akan terjadi jika 100% tenaga dari bahan api dapat disalurkan kepada kereta? Bermakna penggunaan bahan api akan turun 3 kali ganda. Hebat!! Tetapi ini tak mungkin terjadi kerana tenaga yang hilang dalam bentuk haba amat penting untuk enjin agar komponen dalam enjin tidak mengalami kegagalan (failure). Daripada anlisis juga, aku dapati suhu tertinggi yang dapat dihasilkan oleh bahan api (dalam analisis, kami guna isooctane@gasoline) ialah setinggi 2730K dan pada suhu ini komponen akan gagal. Oleh kerana itu, sistem penyejukan amat penting.

Tepat jam 11.15, kami masuk ke dalam bilik pembentangan. Terdapat 4 pensyarah dan seorang jurukamera yang sedia menanti sejak 9.00 pagi lagi masih setia dalam bilik tersebut. Sebelum kami, 4 kumpulan telah 'maut'. Dan daripada pengalaman mereka, getaran di hati kami semakin tinggi frekuensinya. Mungkin jika resonans terhasil, boleh runtuh bangunan fakulti. Kami diberi masa 15 minit untuk pembentangan dan 15 minit untuk sesi soal jawab. Aku diberi masa 3 minit bagi analisis termodinamik. Ku lihat Prof Nik terangguk-angguk ketika aku membentangkan analisisku, keyakinan aku semakin bertambah ketika itu. (^_^) Ketika sesi soal jawab, soalan pertama yang diberi kepadaku ialah............."What is your PNGK?". Terkedu aku seketika, "Soalan terpelik abad ini", aku bermonolog dalam fikiranku. Jam 11.45 kami keluar dari bilik tersebut dengan perasaan lega. Alhamdulillah, segalanya telah selesai dan komen-komen yang diberi oleh pensyarah amatlah membina.

Kami berlari ke cafe untuk mengisi perut kerana jam 12.00 ada kelas lagi...

3 comments:

Anonymous said...

WAH..CERITA YANG MENARIK
SAYA PULA YANG RASA BERDEBAR
BETUL GAK PELIK BILA PROF TANYA PNGK AFTER PRESENTATION.
TAPI CAM DAPAT MARKAH PENUH JE
BOLEH JADI ENGINEER BERJAYA NI
WISH U ALL THE BEST UNTIL SUCCESS TO BE ENGINEER.
Always dream and shoot higher than you know you can do. Don’t bother just to be better than your contemporaries or predecessors. Try to be better than yourself.
-William Faulkner –

Mohd Hanafiah said...

Thanks
Whoever you are..

-adik cute- said...

yg anonymous 2 adik cute la..xkenal pn..pe la..=P

Al-Quran

Sahih Muslim